31/07/2018

Whatsapp, un canal equivocat per comunicar-se amb els pacients.

En aquest post exposem aspectes rellevants relatius a la missatgeria instantània en entorns sanitaris.

En un entorn on la comunicació proveïdor-client és cada vegada més àgil, la salut no està sent menys i està cada vegada més clar que no aconseguirà mantenir una comunicació merament tradicional. De fet, l’evolució en les xifres d’envelliment de la població i l’augment de les malalties cròniques exposen una necessitat clara d’optimitzar els recursos reforçant l’assistència de manera remota.

Una d’aquestes claus per atendre millor als pacients és la comunicació asíncrona. Canales de missatgeria instantània com Whatsapp, Telegram, Signal, etc. s’estan normalitzant entre els professionals de la sanitat. Uns ho utilitzen per comunicar-se internament amb l’equip mèdic i contrastar informació relativa a pacients; i uns altres es comuniquen directament amb els seus pacients.

Si bé és cert que les diferents plataformes de missatgeria que hi ha al mercat ofereixen més o menys característiques de seguretat vinculades a la privadesa i confidencialitat de les converses i documents que compartim, quant a les dades de salut, aquestes no ofereixen tots els requeriments necessaris.

Tant si es tracta de interconsultas (consultes entre professionals relatives a pacients) com si es tracta de consultes mèdic-pacient, aquestes mereixen un tractament específic concorde a la nova llei de protecció de dades (RGPD) i quant a mesures de seguretat. Sobretot referent a la identitat i privadesa de l’usuari afectat.
A més, no podem oblidar que, des d’un punt de vista legal, per emetre un diagnòstic és necessari que el pacient es trobi presencialment amb el metge. Així com garantir que “a l’altre costat de l’aparell” estem parlant amb la persona indicada.

Tal com ens recordava el passat 21 de juny el ICOMEM (Il·lustre Col·legi Oficial de Metges de Madrid) en la jornada que van organitzar sobre el “Impacte de la RGPD en l’exercici de la medicina”, plataformes de missatgeria instantània com Whatsapp “no garanteixen la confidencialitat i integritat de la informació”.

Conscients d’això, l’anàlisi que han de dur a terme les organitzacions mèdiques ha de girar entorn a dos aspectes: l’atenció online personalitzada que volen oferir i la seguretat en el tractament d’aquestes dades.

Un altre aspecte que han de tenir en compte els serveis sanitaris fa referència a la posada en valor dels diferents documents i converses que amb missatgeria instantània pot compartir el pacient amb el metge. Són clínicament importants? Entenem que depenent de l’especialitat i de la patologia, sí.

La freqüència amb la qual es comunica un pacient, les descripcions que fa de les seves dolències, els símptomes o els efectes adversos d’una medicació, etc. poden ser molt rellevants de cara a formalitzar un diagnòstic en la consulta i proposar un tractament.

Per tots aquests motius en IN2 hem creat In2tant, programari que dóna resposta a la necessitat de comunicar-se de manera àgil, segura i entre usuaris gestionats des de l’organització. I en salut, convertint-se en una eina necessària per complir amb tota la normativa de seguretat i confidencialitat.

Quant a la millora de la comunicació, In2*Tant ofereix una experiència d’usuari molt similar a totes les plataformes de missatgeria instantània que podem trobar al mercat. A més, ofereix la possibilitat de treballar amb aplicacions pròpies dels sistemes de l’organització dins de la mateixa interfície.

Més enllà del dilema “Whatsapp sí” vs. “Whatsapp, no”, cada institució ha d’analitzar com ho va a fer: quins processos vol gestionar, quines converses vol oferir i quin grau de seguretat exigeix el sector en el qual està. Per descomptat, en salut cal prendre totes les precaucions necessàries i això ho saben tots els professionals.

Consulta els nostres serveis!